راهبرد مشاركت
طبق بند 2 ماده 9 تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان حقوق شهروندی در نظام اداری به شماره 1127128 مورخ 28/12/1395 ،شهروندان حق دارند تا سیاست ها، فرآیندها، تصمیمات و اقدامات دستگاه های اجرایی را نقد و نظر انتقادی خود را در چارچوب مقررات ابراز کنند. هر سازماني در راستاي تحقق اهداف، اجراي ماموريت ها و ارائه خدمت به مردم نيازمند توجه تام مخاطبان خود مي باشد. بديهي است بدون توجه مردم و بدون دريافت بازخورد هاي حاصل تعاملات دوسويه ، انتخاب راهبرد هاي ارائه خدمت، سخت و ناممکن مي گردد. به بيان ديگر ارائه خدمت به نحو شايسته، زماني امکانپذير است که مخاطب، ميزان رضايتمندي خود را از دريافت خدمات اعلام ، تعامل و مشارکت خود را کامل نمايد. سازماني در ارائه خدمت موفق تر است که بتواند نظرات، پيشنهادات و انتقادات مخاطبين خود را دريافت و بر اساس آن راهبردهاي مناسب جلب رضايت را در چهارچوب قانون اتخاذ نمايد. مقرر شد ، برخی از طرح ها و لوایح یا دستورالعملهای اداری مرتبط با حقوق افراد پس از تایید پیش نویس و قبل از تصمیم نهایی، از طریق درگاه الکترونیکی ، طی مدت دو هفته در اختیار عموم جهت اظهارنظر قرار گیرد و پس از دریافت انتقادات سازنده مردمی نسبت به اصلاح و ابلاغ آن اقدام گردد.
بیانیه راهبرد مشارکت
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندیهای فناوری و نوآوری در کشور و ارتقای «نظام ملی نوآوری» و تکمیل مؤلفهها و حلقههای آن ایجاد شده است ، لذا خود را موظف مي داند در جهت تدوین اهداف، برنامهها و فعالیتها ، حتي المقدور نسبت به اخذ مشارکت عمومي تلاش نموده و در اين زمينه خط مشي خود را به شرح زير ترسیم نماید:
- جلب مشارکت و کسب رضايت مردم در بالاترين سطح ممکن و تلاش در جهت رعايت کامل منشور حقوق شهروندي در حيطه وظايف و فعاليتهاي معاونت
- توسعه اعتماد و سرمايه اجتماعي در نظام حکمراني از طريق احترام به حقوق شهروندان و استيفاي حقوق اجتماعي آنان و تلاش در جهت فراهم آوردن زمينه سلامت جسمي، روحي و رواني و اجتماعي آحاد جامعه در زمینههاي مرتبط
- شفافسازي و فراهم کردن بستر مشارکت همه ذينفعان در سياستگذاري، تصميمگيري و اجراي سياستها و طرحها، با بهکارگيري ابزارهاي مناسب مشارکت الکترونيک، و بهرهگيري از ظرفيت مشاوره اي مردم و سازمانهاي مردم نهاد
- بهبود پاسخگويي در برابر تبعات و عواقب تصميمات و فعاليتهاي معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، در راستاي مسئولیت اجتماعی سازماني.
- سنجش میزان رضایتمندي کارکنان و ذینغعان، از دریافت خدمات در بازه زماني يکساله، بطور مرتب، جهت ارائه خدمت به نحو شایسته تر
- در نظر گرفتن تمهيدات لازم به منظور جمعآوري و بهرهبرداري از نظرات، پیشنهادات و انتقادات کارکنان، شرکت ها و ذینفعان ، در چارچوب قوانين و مقررات.
از کليه کارکنان، مدیران، مشاوران، پیمانکاران و ذینفعان انتظار میرود با التزام عملي به موارد فوق الذکر، تلاش نمايند تا زمینه تحقق آن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، فراهم آيد.
در اين راستا و به منظور جلب مشارکت هاي مردمي، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخود لازم مي داند نظرات، پيشنهادات و انتقادات آحاد مردم بويژه از سوي نخبگان، متخصصين ، صاحب نظران، مديران ، از طرق زیر اقدام مینماید.
درگاههاي مشاركت عمومي
- سامانه ثبت و پيگيري شكايات
http://sub.isti.ir/requesttovisit/
- ميز خدمت الكترونيك
http://isti.ir/%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA
- ارتباط با ما
http://isti.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7
- ارتباط با ریاست
http://sub.isti.ir/requesttovisit/
- نظرسنجی خدمات
http://epoll.isti.ir/e/omidco/MDAxNzI0
- بیانیه توافق سطح خدمات در پرتال معاونت علمی و فناوری:
http://isti.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=20205